Yemen, NL and water: verslag

In samenwerking met SIB-Utrecht, werd dit evenement gehouden op 23 november 2021 van 20:00 tot 21:30 in het Instituto Cervantes Utrecht.

Jemen’s watervoorraad en sanitatie kent veel uitdagingen. Aangezien het een van de waterschaarse landen ter wereld is, is het moeilijk voor Jemenitische inwoners om aan gezond water te komen om te drinken of voor landbouwgrond. De oorlog die Jemen al jaren teistert maakt het nog lastiger.

Grondwater is de voornaamste bron van water in het land, het grondwaterpeil is echter enorm gedaald de laatste jaren. Dit zorgt ervoor dat er geen betrouwbare bron voor water meer is. Bovendien zijn de regenval en de beschikbaarheid van water ongelijk verdeeld over het land.

Stichting NICC heeft een tijdlijn gemaakt over de geschiedenis van Jemen’s watermanagement. De sprekers die de tijdlijn, en hun eigen verhaal, deelden waren Job Kleijn en Wim Bastiaansen, beiden vrienden en bijdragers van stichting NICC. Vragen die in deze tijdlijn en de lezing naar voren kwamen waren: wat is de rol van geografische factoren op de waterschaarste? Hoe heeft de politieke onrust en de oorlog invloed op de situatie? Wat is de rol van Nederland in het verzorgen van duurzame waterbronnen in Jemen? Wat is de toegevoegde waarde van de Nederlandse expertise over de inzet van satellietbeelden?

Klik hier voor de diapresentatie van deze avond.

← Terug