Comité van aanbeveling

Loek Hermans

Loek Hermans was van 2007 tot november 2015 Eerste Kamerlid voor de VVD. Vanaf 2011 was hij fractievoorzitter en in 2011 en 2015 lijsttrekker bij de Eerste Kamerverkiezingen. De heer Hermans was eerder onder meer Tweede Kamerlid (1977-1990), burgemeester van Zwolle (1990-1994), Commissaris van de Koningin in Friesland (1994-1998), minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen in het kabinet- Kok II (1998-2002) en voorzitter van MKB Nederland. Hij heeft momenteel een aantal advies- en bestuursfuncties.

Ton Dietz

Ton Dietz is emeritus professor aan de Universiteit Leiden en voormalig directeur van het Afrika-Studiecentrum Leiden. Hij werd opgeleid als sociaal geograaf en was eerder hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht (als directeur van de onderzoekschool CERES). Hij is op dit moment senior onderzoeker bij het Afrika-Studiecentrum Leiden en mede-coordinator van de Leiden African Studies Assembly.

Henk Ovink

Henk Ovink is naast een Nederlandse speciale gezant voor de Verenigde Naties ook overstromingsdeskundige. In 2015 werd hij benoemd tot eerste waterambassadeur van het Koninkrijk der Nederlanden.

Marc Dierikx

Senior Onderzoeker bij de KNAW – Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Verantwoordelijk voor de publicatie van een online brondocument over het buitenlands beleid van Nederland ten aanzien van de Europese integratie van 1950 tot 1986.

Ron Keller

Ron Keller, econoom, was ambassadeur voor Nederland in Oekraïne, Rusland, Turkije en China. Daarvoor was hij vijf jaar lang directeur-generaal Internationale Samenwerking (DGIS) op het ministerie van Buitenlandse Zaken. Hij begon zijn carrière bij het ministerie van Financiën. Ron Keller werkt momenteel (2019) als consultant en adviseur voor bedrijven en beleidsmakers. Daarnaast is hij verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Leiden.

Sjef Ernes

Sjef Ernes werktuigbouwkundig ingenieur, waterdeskundige met nationale (nutsbedrijven) en internationale (expat) ervaring en al 16 jaar (2003-2019) CEO van Aqua for all, nu oprichter van WickedWater, een ondersteunend platform voor sociale ondernemers.