Stichting NICC

NICC in het kort

NICC staat voor Netherlands International Cooperation Collection. Stichting NICC zet zich in om ervaringen met internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling transparanter en inzichtelijker te maken. NICC wil ook initiatieven met elkaar verbinden, ervaring aan nieuwe kennis koppelen en discussies daarover bevordereren.  Op deze manier wil NICC een bijdrage leveren aan een duurzamere en meer verbonden mondiale samenleving.

NICC beheert uiteenlopend materiaal over internationale samenwerking van ongeveer 1950 tot nu en maakt dat toegankelijk via haar website, (digitale) exposities, tentoonstellingen, evenementen, discussie-sessies en deelnemen aan activiteiten van andere organisaties. Dit alles om meer inzicht te bieden in ontwikkelingsprocessen, geopolitieke en sociaaleconomische ontwikkelingen en internationale samenwerkingsmodellen. NICC wil ook een schakel vormen met andere bronnen van (informeel) erfgoed met betrekking tot internationale samenwerking, door connecties te maken, bijvoorbeeld door materiaal van verschillende organisaties te combineren tot tentoonstellingen, maar ook door mensen inhoudelijk door te verwijzen. Zie ook de pagina Collectiepartners.

Wenst u op de hoogte te blijven van de activiteiten van stichting NICC en nieuws te ontvangen over ontwikkelingen op het gebied van Nederlandse Internationale Samenwerking, schrijf u dan nu in voor onze nieuwsbrief.

Doel Stichting NICC zoals verwoord in de statuten

Het doel van de stichting is om materiaal gerelateerd aan Nederlandse internationale samenwerking gericht op globale duurzame ontwikkeling, te bewaren, toegankelijk te maken en te gebruiken. Daarnaast houdt NICC zich ook bezig met activiteiten die hieraan verbonden zijn.

De stichting wil dit doel te bereiken door:

De stichting heeft geen winstoogmerk.

Doelgroepen

1. Organisaties, beleidsmakers, consultants, sociaal ondernemers, diplomaten, vrijwilligers etc. betrokken bij internationale activiteiten gericht op duurzame ontwikkeling en/of armoedebestrijding.
  2. Nederlandse en internationale studenten van het hoger beroepsonderwijs en universitaire opleidingen en mid-career professionals, vooral uit Afrika, Azië, Latijns Amerika en het Midden-Oosten
  3. Bij bepaalde tentoonstellingen en evenementen ook breder publiek, waaronder docenten uit het voortgezet onderwijs en middelbare scholieren en in Nederland werkzame expatriates en internationale bezoekers.

Samenwerkingspartners

1. Organisaties en personen die internationaal gericht en/of actief zijn of waren
  2. Academies en opleidingen m.b.t. communicatie, kunst, journalistiek, collectiegebruik en -beheer
  3. Andere collecties

Thema’s

De collectie bevat materiaal over duurzaamheid en armoedebestrijding met onder andere de volgende onderwerpen:

Ondersteuning NICC via legaten en/of erfenissen

Als u overweegt een bijdrage aan NICC op te nemen in uw testament, dan faciliteren we dat graag. U kunt hiervoor contact opnemen met de NICC penningmeester Jaap Rooimans (jaap@stichtingnicc.nl).