Opening tentoonstelling ISS op 10 Maart: een ontmoeting tussen kunst en wetenschap

De natuur heeft ons gegeven wat we nodig hadden om te overleven en te gedijen, en we zijn afhankelijk geworden van haar. Onafgebroken, sterk, standvastig, heeft ze sinds het begin der tijden de mensheid en onze voorgangers bewaakt. We weten nu dat ze aan het veranderen is, maar de veranderingen zijn onzichtbaar voor ons, ze duiken op in bepaalde korte en verbijsterende momenten, maar in andere gevallen helemaal niet. Wij als mensen proberen deze veranderingen te leren kennen en te begrijpen, maar stedelijke structuren lijken de aanwezigheid van de natuur te hebben uitgewist, en we moeten zoeken om haar weer te vinden.

Een fototentoonstelling van Zindzi Zwietering, die op 10 maart in het ISS opent, wil de relatie tussen stadsbewoners en hun omgeving laten zien door middel van twee projecten getiteld ‘Bron’ en ‘Solastalgia’. In ‘Bron’ richt Zwietering zich op de watercrisis waarmee Kaapstad in 2018 werd geconfronteerd. Ze laat zien dat de veranderende natuur zich manifesteert in schokken, waardoor onzekerheid ontstaat over wat we altijd als vanzelfsprekend hebben beschouwd. Ze toont reacties van stadsbewoners op het gebrek aan water, waardoor de indruk wordt gewekt van een gevoel van rust en vrede ondanks de dreigende dreiging, en ook onze herverbinding met de natuur door onze interacties met het water. Op dezelfde manier toont de kunstenaar in ‘Solastalgia’ de bijna verborgen facetten van de natuur in een betonnen oerwoud, waarbij ze de alomtegenwoordigheid van de natuur in beeld brengt, ondanks de toegenomen kunstmatigheid van onze stedelijke omgeving. Hier vertelt ze een ander verhaal: de serie verbeeldt de opstand van de natuur, een gevecht tegen de dood. Hier zie je dat de natuur zelf nog steeds wil leven.

Bij de opening van de tentoonstelling zal Lize Swartz, die onderzoek heeft gedaan naar de ineenstorting van de stedelijke watervoorziening systemen in drie steden in Zuid-Afrika die in sommige opzichten een afspiegeling zijn van de watercrisis waarmee Kaapstad werd geconfronteerd, spreken over haar eigen interactie met de watercrisis in Kaapstad en de rol van de wetenschap in het belichten van menselijke ervaringen met de krachten van de natuur (of de krachten van de mensheid). Zwietering gaat in op de rol van kunst en fotografie in het bijzonder, bij het vastleggen van datgene wat vaak verborgen blijft. Zowel de sociale wetenschappen als de kunsten hebben het vermogen om over gesloten deuren heen te stappen om verborgen waarheden en betekenissen te onthullen.