Nieuwe aanwinst NICC collectie

FROM FED BY THE WORLD TO FOOD SECURITY

ACCELERATING AGRICULTURAL DEVELOPMENT IN AFRICA

Publicatie: November 2019

In hoeverre kunnen wij de nieuwe technologieën van de Green Revolution in de Afrikaanse context toepassen? Lastig als “het beleid” dat niet toelaat. Het bijzondere van Henk Breman en co-auteurs Ton Schut en No’am Seligman is hun heldere analyse van de wijdere beleidsomgeving (landeigendom, rol van de markt en de staat, gesubsidieerde landbouw in Europa, bevolkingsgroei, gender etc).

De auteurs analyseren in hun publicatie de evolutie van “cereal yield rates’ in 49 Afrikaanse landen over de periode 1961-2014. Conclusie: driekwart van de Afrikaanse bevolking leeft in landen met positieve “yield growth” rates. In Egypte, Ethiopie, Zambia, Madagaskar en Zuid-Afrika zijn deze zelfs vergelijkbaar met de “Green Revolution growth rates”.

Deze landen geven goede voorbeelden van het gebruik van goed beleid in combinatie met de toepassing van nieuwe technologie. Een hoopvolle conclusie! Al leeft een kwart van de bevolking nog in armoede. Zimbabwe is een spectaculair voorbeeld van hoe het niet moet: in de jaren zeventig was dat de prima donna van de Green Revolution in Afrika, vandaag de dag is het bittere armoede en stagnatie.

Artikel door Jaap Rooimans (penningmeester stichting NICC)