NICC Web-Table-talk: Water (WaPOR), satellietgegevens en games – bekijk de opname

Voedselzekerheid gebaseerd op duurzaam gebruik van watervoorraden is een belangrijke uitdaging voor nu en in de toekomst.

WaPOR, FAO’s portal voor satelliet-water-data, geeft gebruikers toegang tot een breed scala aan bijna realtime satellietgegevens over waterproductiviteit. Deze gegevens kunnen onder andere worden gebruikt om strategieën te ontwerpen om waterproductiviteit en weerbaarheid van bijvoorbeeld boeren te vergroten, met respect voor het milieu en eerlijk gebruik van watervoorraden.

Stichting NICC organiseerde 29 maart 2021 een interactieve paneldiscussie over hoe en daar wie deze data gebruikt kunnen worden en wat dit zou kunnen betekenen voor de toekomst van waterbeheer, landbouw en duurzame ontwikkeling.

De sprekers van het panel waren prof. Wim Bastiaanssen van Earth Observations for Water Resources Management, ondernemer en oprichter van IrriWatch, Hans van ‘t Woud, CEO van BlackShore die wereldproblemen oplost met behulp van de kracht van de menigte, satellieten en een de game Cerberus als de katalysator – beide met behulp van WaPOR – en Job Kleijn, voormalig diplomaat in waterzaken voor het ministerie van Buitenlandse Zaken en een van de initiatiefnemers.

Bekijk de opname van deze Table-Talk-WaPOR – data in search of users.

WaPOR komt ook voor op de tijdlijnen ‘Groundwater Resources’ and ‘Yemen, NL and Water

← Terug