Jakkie Cilliers: Afrika eerst!

Op 18 februari 2021 volgde Stichting NICC een online presentatie van de Zuid-Afrikaanse auteur Jakkie Cilliers van zijn boek ‘Africa First! : Igniting a Growth Revolution’, gevolgd door discussies.

De heer Cilliers is hoofd van de ‘African Futures & Innovation’ bij het Institute for Security Studies (ISS) en hij is ook voorzitter van de raad van bestuur van het ISS, dat in Pretoria is gevestigd.

De presentatie werd georganiseerd door Vereniging NEDWORC, een Nederlandse organisatie.

Volgens de heer Cilliers zullen armoede en onderontwikkeling blijven heersen en zal de kloof tussen Afrika en de rest van de wereld nog groter worden als Afrika doorgaat op de huidige weg. Hij gebruikte continentale gegevens om elf interventies te modelleren die het ontwikkelingspad van Afrika kunnen veranderen.

Raadpleeg: https://www.nedworc.org/activiteiten/documenten/271-africa-first-jc/file

Het was een tot nadenken stemmende presentatie en het zou interessant zijn om deze poging om het denken te beïnvloeden over ontwikkelingen op continentaal niveau te vergelijken met andere documenten die betrekking hebben op het Afrikaanse continent als geheel.

Stichting NICC heeft diverse documenten over Afrika: Zoeken in onze collectie

Bijvoorbeeld:

Fysieke collectie: voorbeelden van documenten over Afrika, Engelstalig:

Fysieke collectie: voorbeelden van documenten over Afrika, Nederlandstalig:

← Terug