Hoe (h)eerlijk is jouw chocoladereep?

Vandaag is dag 6 van de Fairtrade week, een dag die elk jaar op de tweede zaterdag van mei wordt ‘gevierd’. Vandaag vragen we aandacht voor de cacaoboon, de grondstof van chocolade. Voor veel mensen behoort chocola tot favoriet product in de keukenkast maar wat weten we eigenlijk van het verhaal achter onze onschuldig ogende reep?

Afgelopen januari trad het bekende chocolademerk Tony’s Chocolonely naar buiten met een campagne om aandacht te vragen voor de vaak nog benarde omstandigheden waarin chocolade wordt gemaakt. Cacaoboeren zijn namelijk vaak slachtoffer van moderne slavernijpraktijken en ook kinderen worden nog regelmatig ingezet als werkkracht. Het merk hoopte met de verkoop van ‘lookalike’-repen van bekende andere chocolademerken de consument bewust te maken van hun (h)eerlijke reep en het feit dat de productie eerlijker kan terwijl de vertrouwde smaak hetzelfde blijft. Tony’s biedt hierbij het levende bewijs. Met deze campagne wilden ze vanuit het publiek andere bedrijven aanzetten tot verandering, met de wens om deze in de toekomst te onderwerpen aan bepaalde wetgeving om deze onrechtvaardige praktijken te voorkomen.

Ben jij al bewust van wat je eet? Laat je informeren en bekijk hier de Fairtrade tijdlijn van het NICC en bekijk hier een artikel over cacaoproductie.

← Terug