In beeld

Regelmatig brengt NICC een collectiestuk in beeld. Over sommige stukken hebben wij geen informatie en doen wij een oproep aan u om het bijbehorende verhaal te vertellen. Dat kan door een e-mail te sturen naar info@stichtingnicc.nl.

Gender in 1985 The Wrong end of the rope /  Het kortste eind

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Wrong-end-of-the-rops-1-1-1024x655.png

Omdat het de internationale dag van de vrouwen is willen we vandaag deze DVD die wij in onze collectie hebben (uit het archief van Buitenlandse Zaken) in de schijnwerpers zetten. Een documentaire uit 1985 van DD Film Productions over vrouwen in de kokosvezel industrie in Sri Lanka die daarbinnen het zwaarste werk verrichten (zoals het verzamelen van geweekte kokosnoten uit stinkende modderpoelen en het met stokken doodslaan van vezels). Het belang van hun inkomsten voor hun gezinnen en de lokale economie wordt daarbij onderschat. Gelukkig is er sindsdien veel verandert. Of toch niet?

Het Heineken beeldje

Soms vinden wij in ons archief objecten waarvan we de herkomst niet kunnen achterhalen. Wie kent het verhaal achter dit Heineken beeldje?

Het Onchobeeldje

Oncho staat voor het Afrikaanse Programma Rivierblindheid Controle (African Program for Onchoceriasis Control). Dit programma werd uitgevoerd door de World Health Organization en ondersteunde nationale overheden, NGO’s en bedrijven in het bestrijden van rivierblindheid. Nederland is sinds aanvang van het programma (eind jaren tachtig) donor geweest en kreeg dit beeld cadeau als erkenning.
Het beeld laat een blinde man met stok zien, begeleid door een jongetje. Er zijn 6 exemplaren van deze beelden op ware grootte gemaakt. Ze zijn geplaatst bij verschillende programmapartners. Zo staat er een exemplaar op het hoofdkantoor van het programma in Ouagadougou (Burkina Faso), bij de Wereldbank in Washington (Verenigde Staten), bij de World Health Organization in Geneve (Zwitserland), bij Merck in Kenilworth (Verenigde Staten), en bij de Christoffel Blind Mission in Bensheim (Duitsland).