Achtergrond

De collectie van Stichting NICC bestaat uit materiaal beschikbaar gesteld door o.a. de volgende partijen.

Ministerie van Buitenlandse Zaken

Bij de overgang naar Het Nieuwe Werken in 2017 verzocht de DGIS-leiding de themadeskundigen en beleidsmedewerkers om relevant geacht materiaal uit hun werkkamers te bewaren. Het ging daarbij om boeken, brochures, posters, postkaarten, foto’s, infographics, Dvd’s, Cd’s, geografische kaarten, objecten, voorwerpen en dergelijke. Het zo verzamelde materiaal vormt de basis van de collectie van Stichting NICC.

Max Havelaar

De stichting Max Havelaar voegde bij haar verhuizing van Amsterdam naar Utrecht een aantal vroege fair trade posters toe aan de NICC-verzameling.

SNV Nederlandse Ontwikkelingsorganisatie

SNV doneerde panelen vervaardigd voor de viering van haar 50-jarig bestaan.

NCDO

Eind 2017 sloot de Stichting Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO) de poorten. Haar bibliotheek en een deel van het archief zijn een welkome aanvulling op de NICC-collectie.

Privécollecties

Ook individuele (oud-) medewerkers van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en o.a. (oud-) medewerkers van de Nederlandse Ontwikkelingsorganisatie SNV stelden materiaal beschikbaar uit hun privébezit.