Achtergrond van de collectie

De collectie van Stichting NICC bestaat uit twee delen: fysieke en digitale items. Het materiaal is beschikbaar gesteld door o.a. de volgende partijen.

Ministerie van Buitenlandse Zaken

Bij de overgang naar Het Nieuwe Werken verzocht de DGIS-leiding de BZ themadeskundigen en BZ beleidsmedewerkers om relevant geacht materiaal uit hun werkkamers te bewaren. Het ging daarbij om boeken, brochures, posters, postkaarten, foto’s, infographics, Dvd’s, Cd’s, geografische kaarten, objecten, voorwerpen en dergelijke. Het zo verzamelde materiaal vormt de basis van de collectie van Stichting NICC waarvan de index vanaf 2019 via de website toegankelijk is.

Max Havelaar

De stichting Max Havelaar voegde bij haar verhuizing van Amsterdam naar Utrecht een aantal vroege fair trade posters toe aan de NICC-verzameling.

NCDO, SID-NL en Fem-consult

Eind 2017 sloot de Stichting Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO) de poorten. Haar bibliotheek en een deel van het archief zijn een welkome aanvulling op de NICC-collectie. En dat geldt ook voor delen van het archief van SID-NL (Society for International Development in the Netherlands) en delen van het archief tot 2020 van Fem-consult.

Privécollecties

Ook particulieren, onder wie (oud-)medewerkers van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en (oud-)medewerkers van de Nederlandse Ontwikkelingsorganisatie SNV, stelden materiaal beschikbaar uit hun privébezit. Ook de persoonlijke archieven van Minister Eveline Herfkens en het boekenarchief van Ton Dietz zijn onderdeel van de collectie.

SNV Nederlandse Ontwikkelingsorganisatie

SNV doneerde panelen vervaardigd voor de viering van haar 50-jarig bestaan.