NICC-tijdlijn over Fair Trade online

Op de dag dat verschillende fair-trade organisaties aandacht vragen voor het belang van eerlijke handel voor duurzame ontwikkeling, publiceert Stichting NICC een tijdlijn over de geschiedenis van deze beweging voor eerlijke handel en de rol van Nederlandse organisaties in deze beweging.

De tijdlijn is gebaseerd op materiaal uit de NICC-collectie, online bronnen en discussies met resource persons. De tijdlijn is een ‘werk in uitvoering’, waarvoor we op zoek zijn naar experts die hun ervaring en kennis willen delen. Geïnteresseerden kunnen een mail sturen naar fair-trade@stichtingnicc.nl. Op- en aanmerkingen en aanvullingen zijn ook van harte welkom op hetzelfde emailadres.

De tijdlijn is via deze link te bekijken.

Fair-Trade week

Elke tweede zaterdag van mei is Wereld Fair Trade Dag, het begin van de internationale fair trade week. In 1996 organiseerde NEWS!, de overkoepelende organisatie van Europese wereldwinkels, al een Europese Wereldwinkel Dag om voor een bepaald onderwerp campagne te voeren, vaak met een doel op Europees niveau. Dit initiatief werd overgenomen door het IFAT, de International Federation for Alternative Trade, wat nu de World Fair Trade Organisation is. IFAT organiseerde op 4 mei 2002 de allereerste World Fair Trade Day.

← Terug